מדריך להוספת מעלית

אתם יכולים לחשוב על חיינו כיום ללא מעלית, אפילו בבניינים בני שלוש או ארבע קומות בלבד? כיום, זה נראה כל כך הגיוני להיכנס לבניין וללחוץ על כפתור המעלית שתיקח אותנו עד לדירה. כל כך התרגלנו אליה, שהפסקת חשמל שמשביתה את המעלית מטילה עלינו אימה – איך נגיע הביתה לקומה 7? שלא לדבר אם למשל מדובר באמא עם עגלת תינוק, או אבא עם סלי קניות, או סתם אדם בא בימים.

מדריך להוספת מעלית

כמובן שכמו שהטכנולוגיה מתקדמת ומתפתחת מיום ליום, כך גם המבנים בהם אנחנו גרים התפתחו. כיום בונים יותר גבוה ויותר גדול. אבל בעבר בניינים בני שלוש או ארבע קומות נבנו ללא מעלית, מה שמצריך כיום לא מעט דיירים לחשוב על האפשרות להוסיף מעלית למבנה. העניין נראה מסובך ומסורבל, אך בעזרת המדריך הזה ניתן יהיה לפשט את העניין ולפתור היום שאלות, אולי אפילו כאלה שעוד לא הספקתם לחשוב עליהן.

נכון, מעלית זה סיפור לא זול, אבל הוא ללא ספק משתלם. המעלית, שהפכה לחלק חשוב בחיינו כדיירים, עובדים בבנייני משרדים או פשוט מבקרים, דורשת תחזוקה שוטפת שיש לה עלויות. אך האפשרות להוסיף מעלית לבניין קיים, ולהרוויח מעבר לנוחות גם השבחה של הדירה, גורמת לכך שהמעלית החדשה הופכת מנטל, לרווח. המדריך הבא יספק לכם הרבה מידע שעוד לא ידעתם.

בואו ניתן קודם כל כבוד לממציא המעלית.

אז על המצאת המעלית אנחנו צריכים להודות לאלישע גרייבס אוטיס האמריקני, ואם שם המשפחה אוטיס נשמע לכם מוכר, זה לא סתם. מדובר בחברת המעליות ומותג המעליות המוביל בעולם. אוטיס היה זה שהציג ב-1854 את המצאתו למעלית הראשונה (הידראולית), עם בלם המונע את נפילתה גם אם הכבל המחזיק אותה נקרע (לא עלינו). המצאת המעלית היא זו שאפשרה הקמת רבי-קומות וגורדי שחקים. המצאת המעלית הייתה אחד הגורמים המשפיעים ביותר להתפתחות גורדי השחקים. מסוף המאה ה-19 החלו להיבנות גורדי שחקים רבים בערים אמריקאיות (בעיקר שיקגו וניו יורק), דבר שלא יכול היה להתאפשר ללא המצאה זו. המעלית הראשונה בארץ ישראל נבנתה בבניין הפסאג’ ברחוב הרצל בתל אביב, ונקראה בתחילה ‘מעליה’. ישנן מעליות בהן מותקנת דלת אוטומטית. אם אדם נוגע בה בעודה נסגרת, היא נפתחת בצורה אוטומטית שוב. במעליות חדשניות יותר מצויה עין אלקטרונית, השולחת קרן אור לעבר אדם או חפץ כלשהו העוברים בפתח המעלית וקוטעים את קרן האור, יגרמו לדלתות להישאר פתוחות.

למה משמשת המעלית בימינו?

זו אולי נשמעת שאלה טיפשית, אבל המטרה שלה היא שתעצרו לרגע ותחשבו כמה המעלית משמשת אתכם בימינו, לא רק במבנה המגורים. תחשבו על הקניון או מרכזי בילוי בהם אתם נוהגים להסתובב. תחשבו כמה איכות הבילוי הייתה יורדת אם הייתם נאלצים פעם אחר פעם לעלות ולרדת במדרגות על מנת להגיע ליעד. תחשבו על מספקי הסחורות שהיו נאלצים להעביר את הסחורה והיו חייבים לעשות זאת ללא המבנה הפשוט הזה שנקרא מעלית. ועכשיו נחזור אל מבני המגורים. כמובן שמיד עולה לראש המחשבה הפשוטה של חזרה הביתה אחרי יום עבודה מפרך והמחשבה להגיע לדירה ללא מעלית גורמת לך להיות עייף רק מעצם המחשבה על כך. תחשבו על הובלת ארון, מיטה או כל ציוד אחר ללא מעלית. באסה.

האם יש חוק בנוגע למבנים עם מעליות?

כן, קיים חוק שמבהיר בצורה פשוטה באילו מבנים מחויב הקבלן להתקין מעלית בימינו.

החוק מחייב קבלן לבנות מעלית בבניין מעל 13 מטרים גובה (ממפלס הכניסה לבית ועד למפלס הקומה האחרונה), שזה אומר בשפה פשוטה חמש קומות ומעלה. כשמדובר בבניין רב קומות (29 מטרים ומעלה, שזה מתשע קומות ומעלה), מחויב המבנה שיהיו בו שתי מעליות לפחות, שאחת מהן גדולה מספיק להכנסת אלונקה, לצורך מקרי חירום, לא עלינו. עם זאת, בשנים האחרונות אפשר לראות בניינים חדשים רבים בני שבע ושמונה קומות, שמותקנות בהם שתי מעליות (לא מחויבים במעלית אלונקה), לטובת הדיירים. עוד פרט שכדאי לזכור הוא שעל פי חוק בניינים גבוהים, בבניין בן תשע קומות ומעלה חייב להיות גנרטור שיפעיל את המעלית ואת משאבות המים כשאין אספקת חשמל, במקרה של הפסקת חשמל או תקלה.

אז מה עלות התחזוקה של מעלית?

תחזוקת המעלית נקבעת על פי תקני משרד העבודה, על פי הוראות היצרן שלה, וכן לפי מידת השימוש בה. יצרן המעלית מחויב בחוק לספק שירותי תחזוקת מעליות ללא עלות בשישה חודשים הראשונים לאחר התקנתה, ולהעניק אחריות מלאה לפחות לשנה הראשונה. מעבר לכך, דיירי הבניין נדרשים לממן את עלות תחזוקתה השוטפת של המעלית, הכוללת:

  1. שירות בדיקה חצי שנתית על ידי מהנדס מעליות מוסמך בידי משרד הכלכלה (לשעבר משרד התעשייה והמסחר). עלות בדיקה כזאת – כ-300 שקלים בממוצע.
  2. תחזוקה שוטפת פלוס שירות (אם המעלית מתקלקלת, מישהו תקוע ולא מצליחים לחלץ אותו – מקרים הדורשים התערבות טכנאי) על ידי חברת מעליות. יש לציין, כי גם אם המעלית הותקנה בידי חברה מסוימת, למשל אלקטרה, לא חייבים להשתמש בביטוח/שירות שלה, אלא אפשר לשכור את השירות והתחזוקה מאינטר אפ, שינדלר נחושתן או ישראליפט, לדוגמא, אם העלות שלהן זולה יותר. מומלץ לבצע השוואה בין החברות השונות. העלות נקבעת בהתאם למספר הקומות. לפי מחירון ניהול נכסים של “דפי זהב”, עלות השירות החודשי והפיקוח החודשי הוא כ-200 שקלים לקומה. בניין בן 10 קומות ישלם כ-2,000 שקלים לחודש.

מה הם היתרונות המיידיים של הוספת מעלית לבניין קיים?

הוספת מעלית לבניין קיים היא בעלת יתרונות רבים מעבר לנוחות ושיפור באיכות החיים של דיירי הבניין. מעלית מעלה את ערך הדירות באופן ניקר. בקומות עליונות המעלית יכולה להוסיף עד 25 אחוז ויותר לערך הדירה. בנוסף, לכל דירה מקומה ראשונה ומעלה יש משמעות אדירה בערך הדירות לאחר שמותקנת מעלית בבניין. לא פחות חשוב מזה, ואחת הסיבות העיקריות שרבים בוחרים להוסיף מעלית לבניין קיים, היא במטרה לעלות את רמת החיים במקום המגורים. מעלית בבניין מביאה לשיפור יוצא דופן באיכות החיים של כלל דיירי הבניין. המגורים הופכים לשקטים ונעימים יותר מאחר והשימוש בחדר המדרגות פוחת באופן משמעותי. בנוסף, יש אפשרות לבעלי מוגבלויות שונים וקשישים להישאר לגור בבניין בקומות גבוהות. לעתים, יש מצבים בהם בניינים ישנים זקוקים לחיזוק יסודות, חיזוק היסודות מתבצע בזמן ההתקנה ותורם להכנת המבנה לרעידת אדמה אפשרית. לא כדאי להתפשר או לוותר על איכות חיים.

מה העלות של התקנת מעלית חדשה בבניין משותף?

דיירי בניינים ישנים בעיקר, שחפצים להוסיף מעלית לבניין, צריכים קודם כל לקבל החלטה על כך ברוב של 67% מהדיירים. מתקיימת ישיבה של ועד הבית, בהשתתפות הדיירים, ושם מחליטים האם רוצים להוסיף את המעלית לבניין. העלויות משתנות בהתאם למבנה הבניין, אם יש בחדר המדרגות חלל שמספיק לפיר של מעלית (בערך 1.5 מטר מ”ר), או שצריך להוסיף מעלית חיצונית, ואז יש חשש לפגיעה בחזות הבניין. גם רוב של 67% לא יספיק אם מישהו יחשוב שהמעלית החיצונית תפגע בשווי דירתו בגלל הפגיעה בחזות הבניין. לאחר הסכמת הדיירים ברוב חוקי, שולחים בקשה בכתב למחלקת ההנדסה בעירייה כדי לקבל היתר לבנייה. רק לאחר מכן ניתן רישיון להתקנת מעלית שהבקשה אליו תוגש על ידי אדריכל או מהנדס בניין.

עלות מעלית מוערכת בין 100 אלף שקל ל-200 אלף שקל, אבל יש את כל הבנייה, והשינויים מסביב כך שבפועל העלות היא בין 150 אלף שקל ל-300 אלף שקל.  זה הסטנדרט, אבל יש כמובן חריגים, יש מעליות משוכללות יותר, יש שינויים במבנה שדורשים עבודה רבה יותר ולכן זה יכול להופוך את העניין ליקר יותר. אך כאמור, בסופו של דבר מעלית גם תורמת לאיכות החיים וגם מעלה את ערך הדירות בבניין לטווח הארוך.

מי מהדיירים בבניין צריך להתשתף בעלות המעלית?

כמעט בכל בניין משותף יש מישהו בקומת קרקע שמסרב לשלם עבור אחזקת המעלית, משום שאינו משתמש בה. אז צריך לעשות סדר. על פי תקנון הבית המשותף שבחוק המקרקעין, על כל הדיירים לשאת בחלקם באחזקת הרכוש המשותף לפי גודל הדירה ביחס לרכוש המשותף. כל בית משותף חייב בתקנון לניהול הבניין לרבות חלוקת ההוצאות. אם אין תקנון מיוחד, חל על הבניין התקנון המצוי הנ”ל. עם זאת, יש להדגיש, כי בבניין שאין בו מעלית ורוצים להתקין אחת כזאת, דיירי קומת הקרקע יהיו אומנם חייבים להשתתף בהוצאות אחזקתה, אך אינם חייבים לשאת בהוצאות ההתקנה שלה. כמו כן, כמו בהרבה מצבים אחרים בחיים, ניתן להגיע להסכמה שהמעלית תהיה בשימוש מפתח, כלומר, מי שלא משלם, לא מקבל מפתח ולא משתמש במעלית. הוגן לחלוטין.

יש שלושה סוגי מעליות עיקריים.

מעלית הידראולית שמתאימה לבניינים עד שבע תחנות (כולל בקומת הקרקע). המעלית ההידראולית נעה במהירות מ- 0.6 מטר לשניה עד 0.8 מטר לשניה. להבדיל ממעלית חשמלית, חדר המכונות במעלית זו יכול להיות ממוקם בקומת קרקע ובמרחק עד 10 מ’ מפיר המעלית. במידה ואין מקום בקרקע, ניתן להקים חדר מכונות על גג הבניין. בחדר המכונות מותקנים לוח פיקוד ויחידה הידראולית המורכבת ממנוע חשמלי ומשאבה כיחידה אחת שנמצאת בתוך מיכל שמן. בפיר המעלית מורכבת בוכנה, המחוברת למשאבה בעזרת צינור מחוזק ועמיד בלחץ גבוה. בעת פעולת המשאבה נוצר לחץ שמן גבוה שעובר לבוכנה, מה שגורם למעלית לעלות. חשוב לציין שהמשאבה אינה עובדת בעת ירידת המעלית, אלא מערכת החשמלית פותחת שסתומים, שמן חוזר למיכל ותא המעלית יורד ללא הפעלת מנוע. כתוצאה מכך, בירידת המעלית צריכת החשמל היא מינימלית. בשנים אחרונות אישר מכון התקנים להתקין מעליות הידראוליות ללא חדר מכונות. כל הציוד הורכב בתוך ארון מתכת שגם אותו ניתן להרחיק מפיר המעלית. יתרונות מעליות הידראוליות הם: אמינות גבוה, שימוש מקסימלי בשטח הפיר המאפשר לתא המעלית להיות גדול יותר מתא של מעלית חשמלית וחילוץ פשוט של אנשים במקרה של תקלה.

סוג נוסף הוא מעלית חשמלית שמתאימה לבניינים רבי קומות. מעלית זו נעה במהירות מ- 0.8 מ’/ש’ עד 1.6 מ’/ש’, תלוי בגובה וצורת הבניין. אחד המאפיינים הבולטים של מעלית חשמלית הוא הצורך לבנות חדר מכונות בראש הפיר (כלומר, על גג הבניין), בו נמצא לוח פיקוד, מכונת הרמה חשמלית מנוע וגיר) שמסובבת גלגלי הנעה והטיה ווסת מהירות – אחד מאמצעי בטיחות החשובים. בתוך החריצים של גלגל ההנעה יושבים כבלי פלדה, עליהם תלויים תא המעלית מצד אחד ומשקל נגדי בצד שני. בשל כוח החיכוך תא המעלית מחובר לגלגל ההנעה ונע למעלה ולמטה בהתאם לכוון סיבוב הגלגל. בקומות מורכבת דלת פיר שנפתחת ידנית או אוטומטית אך ורק כאשר תא המעלית בקומה. במקרה תקלה ניתן לבצע חילוץ נוסעים על ידי דיירי הבניין לפני הגעת הטכנאי.

מה היא המעלית המומלצת לבניין קיים?

המעלית המומלצת לבניין קיים היא מעלית שנקראת MRL. מעלית חשמלית שאינה מצריכה בניית חדר מכונות, ולכן קל מאוד להוסיפה לבניין קיים. מנוע המעלית מותקן על תושבות מיוחדות בתוך חלקו העליון של הפיר, ואילו אופן פעולתה של מעלית זו דומה לזה של מעלית חשמלית רגילה. מעלית זו שקטה מאוד ומהירה, בעלת מהירות מינימלית של מטר אחד לשניה ולהבדיל מהמעלית החשמלית, למעלית ה-MRL אין צורך בחדר מכונות והיא משתמשת במכונות הרמה ללא גיר. במעלית זו המכונה וחלק מאביזרי הפיקות מורכבים בחלקו העליון של הפיר. המיקום של לוח פיקוד הוא צמוד לדלת הפיר הממוקמת בקומה עליונה, בשטח ציבורי בלבד.

תוספת מעלית

מה הערך שתוסיף המעלית לדירות בבניין?

שמאים מעריכים כי הוספת מעלית לבניין מעלה את מחיר כל הדירות בבניין בכ-עשרה אחוזים. יותר נכון יהיה לומר, שדירה בקומה שלוש ומעלה, בבניין ללא מעלית, מחירה יהיה זול בעשרה עד חמישה עשר אחוזים מאשר דירה דומה בבניין עם מעלית. הוספת מעלית לא מתבטאת רק במחיר הדירה, אלא גם במהירות מכירתה. דירות בבניינים ישנים עם מעלית נמכרות הרבה יותר מהר מדירות בבניין ללא מעלית, במיוחד אם מדובר בדירה מעל קומה שנייה. המשמעות היא שלדיירים בקומות גבוהות בלי מעלית – קומה שלישית ומעלה, מדובר ביתרון ענק. נניח לצורך המחשה שמדובר בבניין בן שלוש קומות עם שישה דיירים ברמת גן. כל דירה היא בגודל של 85-90 מטר שלושה חדרים. ערך דירה כזו הוא סביב 1.7-1.8 מיליון שקל (מבלי להיכנס לאזורים ספציפיים – מרכז רמת גן).

עלות מעלית היא באזור ה-200 אל עד 300 אלף שקל, והיא מתחלקת ל-6 דיירים – כלומר, כל דייר משלם 50 אלף שקל. הבעלים בקומה שלישית משביח את הנכס שלו בלפחות עשרה אחוזים, סדר גודל של 170 אלף שקל, והאמת שזה יכול להיות משמעותית גבוה – אפילו 250 אלף פלוס, בעוד שההשקעה שלו היא רק 50 אלף שקל – זה כמובן משתלם.

מה הם המרכיבים הקריטיים בבחירת חברה לביצוע התקנת מעלית?

כיום ישנן לא מעט חברות המציעות הוספת מעליות לבניינים קיימים. כאשר נציגות הדיירים  או אדם פרטי מעוניינים בהוספת מעלית לבניין, זהו תהליך המחייב ניסיון רב בתחום ההנדסה והבנייה,המון יצירתיות ובעיקר מקצועיות, ולכן מומלץ לבדוק מה הפרויקט כולל לפני שסוגרים עסקה.

החברה שלנו מציעה מגוון פתרונות ברמה הגבוהה ביותר כיום, פתרונות אשר מתאימים באופן מדויק לבניין אליו מבקשים להוסיף מעלית, תוך התייחסות למבנה, לתנאי הבניין ותכנון המאפשר שילוב מדויק של מעלית אמינה ובניית פיר המותאם לתוואי הבניין.

השלבים בתהליך התקנת מעלית חדשה.

הוספת מעלית לבניין קיים, דורשת תכנון מקדים, הגשת תוכניות לוועדות המקומיות וליווי צמוד לכל אורך הפרוייקט. תהליך של הוספת מעלית לבניין והתקנת מעלית חדשה הוא תהליך ארוך, תהליך אשר מצריך ניסיון וידע רב בתחום. לעתים מדובר בפרויקט יקר מאוד הדורש מהחברה אשר מבצעת אותו חוסן כלכלי רב, בחינת חוסנה הכלכלי של החברה המתקינה והניסיון שלה חשובים מאוד. החברה שלנו תספק הדרכה והובלה לכל אורך שלבי הפרויקט, לפני, בביצועו ואפילו אחרי. אפשר להסיר לפחות את הדאגה הזו מלבכם ולהתקדם לשלב בו משכנעים שליש מהדיירים כי המעלית נחוצה לבניין, והיא נחוצה.

אז אין צורך יותר להתלבט או לחשוב, מעלית נחוצה מאוד לבניין בו היא לא קיימת עדיין ואנחנו כאן כדי לחבר אתכם אליה.

 

מדריך להוספת מעלית